CITAT AV ANDERS TEGNELL

28/6 2020

“Vi ska börja arbeta mer aktivt igen för att hitta alla kontakter som en smittad person kan ha haft“.

(SVT Nyheter)

3/6 2020

“Sverige borde ha satt in fler åtgärder mot coronaviruset redan från början”.

(Sveriges Radio)

21/5 2020

“När vi kommer fram i sommar kan det vara så att vi har så pass många immuna i Sverige så att det kan vara säkrare att svenskar kommer dit än någon annan”.

(SVT Nyheter)

10/5 2020

“Det blir varmare vilket gör att man är mer ute i omgivningar där viruset trivs sämre och sprids sämre“.

“De generellt positiva beskeden ökar sannolikheten för att spridningen av viruset avtar till sommaren”.

“Våra modeller ser ut på det viset, immuniteten verkar öka snabbt i stora delar av befolkningen och det blir varmare vilket gör att man är mer ute i omgivningar där viruset trivs sämre och sprids sämre”.

(Aftonbladet)

9/5 2020

“Jag står var och varannan dag och tittar på folk som har munskydd när jag står på presskonferenserna. Och det är helt uppenbart att man petar sig väldigt mycket i ansiktet när man har munskydd”.

“För det är helt uppenbart att de är otrevliga att ha där hela tiden, vilket förmodligen gör att man har mer virus på fingrarna då än någon annan gång. Det är en aspekt på det hela”.

“Det är sin sak att man använder munskydd på personal på äldreboende, och i sjukvården där man har en personal som man kan utbilda ordentligt och som kan kontrollera varandra och göra det bra. En helt annan sak när man börjar massanvända saker ute i verkligheten, där man inte kan ha utbildningar eller kontroll på det ordentligt”.

(Expressen)

29/4 2020

“Jag var långt ifrån ensam om den här bedömningen. Sen byggde det rätt mycket på vad vi sett med de tidigare coronavirusen, alltså sars och mers. Där ju bägge två fungerat med den här typen av insatser“.

“Det finns inget annat land som kan göra bedömningar av smittspridningen i Sverige på samma nivå som vi kan”.

“Viruset var mycket mer oförutsägbart än vi trodde från början. Utvecklingen i Italien blev ju våldsam, trots att Italien hade vidtagit drastiska åtgärder till att börja med. De stängde ner alla flyg till Kina, hade extrema kontroller vid flygplatserna, jobbade jättehårt med åtgärder som nästan ingen annan hade, men ändå så blev det så här, så det finns mycket att lära av det här utbrottet”.

“En massa olika aktörer borde ha jobbat mer med att förbättra äldrevården innan vi hamnade i situationen vi är i idag. De här andra uttalandena med bedömningar om var vi var någonstans, de byggde på den bästa möjliga kunskap vi hade vid det tillfället. Vi måste göra en bedömning utifrån det läget där vi står. Vi kan inte försöka titta i en kristallkula och försöka gissa hur det blir framåt”.

(SVT Nyheter)

22/4 2020

“Att det ökar i vissa regioner tolkar vi i första hand som att man har kommit igång med antalet tester av personal inom vården“.

(SVT Nyheter)

19/4 2020

“Vi provtar fler och fler även utanför sjukvården, alltså personal och andra grupper. Det påverkar antalet nya bekräftade smittade vi ser, att den ligger så stabilt“.

“Det är olyckligt att man nu tror att det är över, för det är det absolut inte. Vi har en relativt gynnsam situation här i Sverige men det hänger på att man fortsätter att följa de rekommendationer som vi kommit ut med. Om det kommer en andra våg, beror på vad som händer ute i samhället och hur mycket man man är ute och rör sig”.

“Spridningen inom äldrevården har stabiliserats, den ökar inte längre. Inte heller dödsfallen inom äldrevården ökar, men däremot så minskar dödsfallen överhuvudtaget så att en större och större andel av dödsfallen kommer från äldrevården”.

(Aftonbladet)

14/4 2020

“Aa, nu tror jag det är väldigt farligt att liksom tro att skyddsutrustning hindrar någonting. Utan här pratar vi ju om ett helt koncept att vi måste ha personal som är betydligt bättre utbildade, ha bättre rutiner på plats, vet hur man använder skyddsutrustning, när den behövs och så vidare. Så att tro att man löser det här bara genom att göra en insats av det slaget tror jag kan spåra bort från att det här ett område där vi verkligen behöver tänka igenom vår totala strategi när det gäller arbetet där“.

(SVT Nyheter)

6/4 2020

“Skyddsutrustning kommer aldrig att lösa några problem, allra minst på äldreboenden. Det avgörande är att vara hemma när man är sjuk. Vill man stoppa smittspridningen är det de basala hygienrutinerna som är viktiga“.

(Svenska Dagbladet)

2/4 2020

“Vi har haft en flack kurva under nästan en månads tid, och det är väldigt viktigt“.

“Vi är på väg mot toppen som vi förväntat oss ska komma”.

“Nej, det tycker jag inte. Vi har haft en flack kurva under nästan en månads tid. Det är väldigt viktigt. Det betyder att toppen som vi nu möjligen kan se komma kommer vara betydligt lägre än vad den hade kunnat bli, och lägre än i många andra länder”.

“ag tror att det här kommer göra att sjukvården kommer få det lite lättare. Det är jobbigt, och det kommer nog bli ännu jobbigare närmaste veckan eller två. Men det är hanterbart. Det hade kunnat bli mycket värre, och vi hade kunnat vara mitt i en stor sjukvårdskris om vi inte gjort det så bra som vi gjort”.

(SVT Nyheter)

27/3 2020

“Jag är inte speciellt orolig för att det kommer se väldigt annorlunda ut i Sverige än i andra länder. Än så länge så har situationen utvecklats hyfsat i Sverige. Sjukvården har fungerat med de insatser vi har gjort“.

(SVT Nyheter)

11/3 2020

“Det här har genererat ett antal experter inom ett område där vi tidigare, måste jag säga, har varit en extremt liten grupp som jobbat med den här typen av frågor. Plötsligt så är liksom varje professor i Sverige expert på det här“.

“Nej, en del av dem känner jag och vet varför de säger som de gör, och det finns ju många anledningar till att man säger som man gör. Man är forskare och behöver mer forskningspengar, ja, allmänt så där. Det som kan oroa mig lite är att jag tycker att media ofta har ganska dålig källkritikkontroll”.

(Dagens Nyheter)

26/2 2020

“Vi har diskuterat screening när man kommer hit, men kommit överens om att det inte är nödvändigt. Det är viktigt att inte binda upp sjukvårdsresurser där det inte behövs“.

(Aftonbladet)

26/2 2020

“Vi har en god beredskap, vilket Göteborgsfallet representerar på ett bra sätt“.

(Aftonbladet)

8/2 2020

“När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för Coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget“.

(Kuriren)

1/2 2020

“Min känsla är att det här kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet. Det är svårt att jämföra eftersom vi inte vet hur länge det här kommer att hålla på, men en normal influensasäsong varar cirka åtta till tio veckor“.

(Aftonbladet)

31/1 2020

“Nej, munskydd skyddar inte mot smitta“.

(SVT Nyheter)

29/1 2020

“Virus trivs inte i solljus. Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande“.

“Just nu är det en onödig rädsla, och ju mer man diskuterar munskydd, desto större blir rädslan”.

(Aftonbladet)

28/1 2020

“Även om det finns munskydd som är så täta att de stoppar virus är de inte användbara utanför vården”.

“Det finns inga belägg för att användning av munskydd i samhället skulle hjälpa mot spridningen av virus”

(Dagens Nyheter)

20/1 2020

“Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården”.

“Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt”.

(Aftonbladet)

16/1 2020

“Nej det är inte fastslaget, det är möjligt att det har en sådan kapacitet men för att bli riktigt stort och allvarligt i sådana utbrott så måste virus vara ganska bra på att sprida sig från människa till människa och det är det helt uppenbarligen inte”

“Nej men det är väl så att enstaka person är ju fortfarande inte helt omöjligt. Nu börjar ju tiden gå också och man har stängt marknaden, man har gjort väldigt mycket åtgärder i Kina så vi vet ju längre tiden går ju säkrare kan vi känna oss på att just den här källan har man lyckats bli av med även om man inte är helt säker på var den är någonstans”.

“Nej, det tycker jag inte. Det är ju som alltid att man ska vara noga med handhygien och sådant men allting talar väl för att man har lyckats bli av med källan till infektionen just den här gången i de här delarna av Kina också”

(P1-morgon, Sveriges Radio)

Scroll to Top